کارشناسی ارشد محیط زیست

آزمون کارشناسی ارشد محیط زیست

کارشناسی ارشد محیط زیست

آزمون کارشناسی ارشد محیط زیست

دانشگاه هایی که رشته محیط زیست را دارند

 

این مطلب کاملا تفاوت کرد و به روز شد.........



این پست بنا به درخواست سعید که در نظرات گفته بود دانشگاه هایی که رشته محیط زیست رو دارند. اطلاعات بذارم اینم اطلاعات کامل آقا سعید.........


اولویت این دانشگاه ها رو بنده اطلاعی ندارم فقط اطلاعاتی در مورد این دانشگاه ها پیدا کردم که جهت استفاده دوستان تو این پست میذارم.



دانشگاه تهران

دانشگاه شهیذ بهشتی

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه ملایر

دانشگاه بیرجند

دانشگاه های یزد

دانشګاه ګرګان

-----------------------------------

دانشگاه پیام نور تهران

دانشگاه غیر انتفاعی چابهار



در ادامه اطلاعات بسیار کاملی از بعضی از این دانشگاه ها آمده که می توانید مطالعه و مشاهده کنید .


معرفی دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی ، با تبدیلِ آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی ، تاسیس شد و با صدور مجوز ایجاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۳۵ رسما فعالیت خود را آغاز نمود. به تدریج دانشکده های الهیات ، علوم پایه ، علوم تربیتی و روانشاسی ، کشاورزی و شیروان نیز در سال ۱۳۶۳ به این مجموعه افزوده شد


در سال ۱۳۶۶ در پی تصمیم هیئت محترم دولت مبنی بر تفکیک وزارت فرهنگ و آموزش عالی از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه مشهد نیز به دو دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد تقسیم شد.
در سال ۱۳۶۷ دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، در سال ۱۳۷۰ دانشکده دامپزشکی ، در سال ۱۳۷۳ واحد نیشابور که اکنون دانشکده هنر نامیده می شود و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، و در سال ۱۳۷۵ دانشکده علوم ریاضی ، به واحد های آموزشی دانشگاه فردوسی افزوده شد.
دوره شبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز از سال ۱۳۶۹ با پذیرش دانشجو در رشته های زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عرب ، زبان و ادبیات فرانسه ، جغرافیا ، علوم اجتماعی ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قرآنی و حدیث ، آغاز به کار نمود.



دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ قدمت ، سومین دانشگاه کشور و بزرگترین مرکز آموزش عالی در منطقه شمال شرق کشور محسوب می شود.


این دانشگاه در حال حاضر با بیش از ۱۶۰۰۰ دانشجو ، ۶۵۰ عضو هیئت علمی و ۲۰۰۰ کارمند ، فعالیت علمی ، آموزشی و پژوهشی گسترده ای دارد.
در حال حاضر این دانشگاه سالانه بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر برای تحصیل در حدود ۱۸۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می پذیرد.
ویژگی انحصاری دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین ویژگی اش مجاورت با حرم مطهر رضوی علیه السلام می باشد برای اهل علم این ویژگی بسیار حیاتی و ارزشمند است اما در بُعد دانشگاهی این دانشگاه بزرگترین داتنشگاه شرق کشور است که توانسته بسیاری از پتانسیل های منطقه خراسان و استان های اطراف را پوشش دهد. دکتر علی شریعتی از دانش آموختگان این دانشگاه است. این دانشگاه نیز در مجموعه متمرکزی به وسعت ۳۰۰ هکتار واقع شده است.


تاریخچه

با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۸ به دانشکده پزشکی ، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد

در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدأبه الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .

ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ، دانشکده هنر نیشابور ، پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسلزی ، یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود .

در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد با شش دهه تجربه آموزشی – پژوهشی و دارا بودن حدود ۱۵۳۰۴ دانشجوی کارشناسی، ۴۲۱۹ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۱۱۷۵ دانشجوی دکتری تخصصی و نزدیک به ۷۰۰ عضو هیات علمی یکی از معتبر ترین دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران است که به میمنت همجواری با بارگاه ملکوتی هشتمین اختر آسمان ولایت ، حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) و با تلاش همه استادان و مسؤولان اجرایی آن قطب عظیم علمی و فرهنگی و شاخص آموزش عالی در شمال شرق کشور است .

مدیریت دانشگاه شامل : ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، پژوهش و فناوری ، اداری و مالی ، دانشجویی و فرهنگی وطرح و برنامه است که بر اساس تشکیلات سازمانی مصوب محور اصلی کلیه امور ، کارکردو اتخاذ تصمیمات دانشگاه می باشند .

همچنین نهادهای فرهنگی مانند : دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری ، جهاد دانشگاهی ، تشکلهای اسلامی دانشجویی ، هیأت علمی ، انجمن های علمی و قطب های علمی همگام با مدیریت ، دانشگاه را در انجام رسالت های خود یاری می نمایند .


معرفی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه های مهم و پیشگام درتولیدات علمی و ایجاد رشته های نوین و کاربردی در کشور می باشد که توانسته است در پیشرفت علمی تحقیقاتی مراکز صنعتی و غیر صنعتی نقش آفرین باشد. اعضاء هیئت علمی این دانشگاه از نظر تعداد و همچنین از نظر سطح تحصیلات وسوابق اگراگر نگوئیم بی نظیر قطعا کم نظیر است . مراکز تحقیقاتی ، دانشکده های فعال و گروه های آموزشی توانمند و روابط عمومی فعال این دانشگاه ، این مرکز علمی را کانون توجه اندیشمندان ساخته است .


اطلاعات عمومی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه ملی ایران در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۳۸ تأسیس شد. و به دنبال آن اساسنامه دانشگاه با سه رکن هیأت امناء، رئیس دانشگاه و شورای استادان با بررسی اساسنامه دانشگاههای معتبر دنیا و بر پایه ساختار ۲۷ دانشگاه ملی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تدوین گردید. و در آبانماه ۱۳۳۹ در شورایعالی فرهنگ به تصویب رسید. با آنکه امر پذیرش ۱۲۰ دانشجو در دانشکده معماری و ۵۴ دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی از مهرماه ۱۳۳۹ آغاز شده بود ولی دانشگاه عملاً در ۲۵/۱۱/۱۳۳۹ افتتاح شد.
اولین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری در سال ۱۹۶۱ تاسیش شد ، در حالیکه اولین مقطع دکترا در رشته علوم اقتصاد در سال ۱۹۹۱ شروع به کار کرد . امروز ، حدود ۷۰ رشته در مقطع ارشد و بیش از ۳۰ رشته در مقطع دکترا همان نشانه سرعت ، یعنی پیشرفت پایدار است ، وجود دارد.
در سال ۱۹۶۲ ، زمین اصلی دانشگاه شهید بهشتی در اوین که دهکده ای آرام در شمال تهران است ، توسعه یافت . پیشرفت امکانات جدید در فضای اصلی دانشگاه ، زمینه را برای افزایش فعالیت دانشگاهی مهیا کرد تا آنجا که در سال ۱۹۷۸ چندین دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی فعال شدند.
دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی در ایران ، با وجود ۱۰ دانشکده و مدرسه ، ۳ موسسه تحقیقی و ۷ مرکز تحقیقی معرفی شده است .
با در نظر گرفتن امکانات وسیع و استاندارد بالای تحقیق و آموزش ، دانشگاه قادر است با فعالیتهایش را در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسعه دهد.
پرداخت شهریه های ورودی منبع اصلی درآمد دانشگاه شهید بهشتی در ۷ سال اول بود ، اما از سال ۱۹۶۸ ، مبالغی وجه دولتی نیز دریافت شد . با وجود این دانشگاه شهید بهشتی تا سال ۱۹۷۹ ، یعنی یکسال پس از انقلاب اسلامی ، در شروع کار یک دانشگاه خصوصی بود.
از آن زمان به بعد این دانشگاه یک دانشگاه دولتی شد . این دانشگاه تا سال ۱۹۸۳ دانشگاه ملی نامیده شد ، سپس با نام دانشگاه شهید بهشتی مجددا نام گذاری شد.
دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۹۸۶ که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت و مسولیت این دانشکده ها را به عهده گرفت ، بخشی از این دانشگاه بودند.
روند بازسازی که بوسیله آن دانشکده های جدیدی تاسیس شدند و برخی دانشکده ها ادغام شدند، ادامه داشت و هم ویژگی های خاص دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است.
الف) داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.
 ب) کادر علمی  پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.اکنون دانشگاه شهید بهشتی شامل ۱۰ دانشکده است.

علاوه بردانشکده های دانشگاه ، پژوهشکده های فوق و همچنین پژوهشکده تازه تاسیس اعجاز قرآن بطور مستمر در زمینه های پژوهشی خاص فعالیت کرده و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز جذب و آموزش می دهند. مرکز اسناد و تحقیقات معماری، مرکز تحقیقات شیمیائی، مرکز رشد و واحدهای فناوری، دفتر کار آفرینی ، دفتر ارتباط با صنعت و همچنین قطب های علمی جغرافیا، کاتالیست ،مطالعات خاورمیانه و جهانی شدن، فوتونیک با گرایش لیزر، تاریخ ادبیات فارسی، خانواده، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری در بافت های با ارزش و قطب ساختارهای جبری و منطقی در ریاضیات گسسته و کاربردهای آن، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو و نیز مرکز سنجش از دورGIS ومرکز ایران شناسی از دیگر مــراکز و واحدهای تخصصی ای هستند که در زمینه های مورد علاقه خود بطور گسترده فعالیت می نمایند.
فعالیت های جاری دانشگاه توسط ۵ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجوئی و فرهنگی پژوهشی و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و اداری مالی و مدیریت های تابعه با فعالیت اداری بیش از ۱۰۰۰ کارمند مجرب هماهنگ و تنظیم می شود.
تربیت بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی، تقدیم ۱۳۰ شهید بزرگوار در طول سالیان دفاع مقدس، برگزاری ده ها کنگره ، کنفرانس، سمینارو همایش علمی بین المللی، منطقه ای و کشوری ، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ ملل، معرفی ده ها استاد، پژوهشگر، مدیر پژوهشی مخترع و مکتشف نمونه در سطح کشور، ابتکار برگزاری جشن های ازدواج دانشجوئی، اعطای دکترای افتخاری به مرحوم استاد بیرشک و…. برگ های زرینی از افتخارات بی شمار دانشگاه شهید بهشتی هستند.

امکانات خوابگاهی

دانشجویان این دانشگاه تا زمان فعالیت دانشگاه در سال ۱۳۵۷ به علت تمکن مالی عموماً نیاز به خوابگاه نداشتند. بنابراین تا پیروزی انقلاب اسلامی اساساً در این دانشگاه تجربه احداث و اداره خوابگاه و زندگی شبانه روزی دانشجویی به وجود نیامد. لیکن در سال ۱۳۶۲ با شروع مجدد فعالیت آموزشی دانشگاه و با توجه به ترکیب دانشجویان جدید و نیاز مبرم آنها به خوابگاههای دانشجویی مسئولین دانشگاه را بر آن داشت تا درصدد رفع این مشکل برآیند. تا سال ۱۳۷۰ با در اختیار گرفتن خوابگاههای استیجاری و واگذاری تا حدودی این مشکل برطرف می شد. از سال ۱۳۷۰ با احداث مجتمع خوابگاهی برادران و متعاقب آن احداث مجتمع خوابگاهی خواهران در سال ۱۳۷۱ (که این امر با کمک های افراد نیکوکار و مشارکت مالی برخی سازمانها و مؤسسات صورت گرفت) مشکل سکونت دانشجویان شهرستانی تا حد زیادی برطرف شد. ضمن آنکه خوابگاههای استیجاری و واگذاری سابق نیز همچنان برای این امر استفاده می شود و در پی جلب همین کمک های مردمی و با سرمایه گذاری مشترک پزشک کهنسال ایرانی مقیم فرانسه و دانشگاه، برجی ۱۳ طبقه با کاربری خوابگاهی به منظور اسکان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با ۷۲۰۰ متر مربع مساحت نیز در تاریخ ۱۹ آبان ۸۲ تأسیس و به بهره برداری رسید. هم چنین کلنگ افتتاح فاز دوم طرح خوابگاهی متأهلی نیز در همان تاریخ و با حضور مقامات علمی و سیاسی کشور در ضلع شمال غربی دانشگاه به زمین زده شد.

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان


تاریخچه دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی ایران در سال ۱۳۵۳ واقع در بزرگترین قطب صنعتی کشور، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان و شمال شرقی خمینی شهر، در دامنه کوه سیدمحمد در زمینی به وسعت ۲۳ میلیون متر مربع احداث گردید. این دانشگاه فعالیتهای آموزشی خود را در سال ۱۳۵۶ با پذیرش حدود ۸۰۰ دانشجو در برخی رشته های فنی، مهندسی و کشاورزی آغاز نمود و اکنون با گذشت ۲۴ سال از شروع فعالیتهای آموزشی دانشگاه اغلب رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه را در قالب ۱۳ دانشکده در بردارد.

در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ تعداد ۱۵۵۰ دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه پذیرفته شده اند و جمعاً بیش از ۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند. ضمناً تعدادی دانشجوی خارجی از کشورهای سودان، لبنان و … نیز در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.
دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از کادر هیأت علمی فعال و ممتاز و نیز امکانات استثنائی خود، مفتخر است که آموزش را با بهترین کیفیت و استانداردهای بین المللی ارائه نماید، به طوری که فارغ التحصیلان دانشگاه با کیفیت ممتاز خویش فرصتهای بزرگی برای تصدی مشاغل و مسئولیتهای کلیدی در فضای صنعتی- اقتصادی رو به رشد کشور یافته و در ادامه تحصیلات عالی نیز موفقیت چشمگیری در داخل و خارج از کشور داشته اند.
وضعیت کالبدی دانشگاه صنعتی اصفهان که عمدتاً بعد از انقلاب شکل گرفته است بشرح ذیل می باشد.۲۳۰۰ هکتار سطح کلی اراضی ۳۵۰ هکتار فضای سبز
۱۲۷۵۰۰ هکتار فضای آموزشی
۲۷۳۵۶۰ هکتار فضای کمک آموزشی و رفاهی
علوم پایه- فنی مهندسی- کشاورزی و منابع طبیعی گروههای آموزشی
۱۳ دانشکده تعداد دانشکده ها
۲ پژوهشکده و ۵ مرکز آموزشی تعداد مراکز آموزشی و پژوهشی
۸۵۵۳ نفر تعداد دانشجویان
۴۴۰ نفر تعداد اعضای هیات علمی
۱۱۹ نفر تعداد رشته های تحصیلی


جدول ۱- برخی شاخصهای آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان۶۹۸۸ نفر تعداد دانشجویان کارشناسی
۱۳۲۵ نفر تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد
۲۴۰ نفر تعداد دانشجویان دکتری
۱۲۲ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه مربی
۲۱۱ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه استادیار
۷۸ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه دانشیار
۲۹ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه استاد
سرانه فضای آموزشی ۱۲۷۵۰۰ تقسیم بر ۸۵۵۳ مساوی است با ۹/۱۴ متر مربع
نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به اعضاء هیات علمی استادیار به بالا ۱۵۶۵ تقسیم بر ۳۱۸ مساوی است با ۹۲/۴
هرم اعضای هیات علمی (نسبت استادیار به بالا به مربعی) ۳۱۸ تقسیم بر ۱۲۲مساوی است با ۶/۲


جدول ۲- شاخصهای مهم پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان۱۱۸ طرح تحقیقاتی در قالب طرحهای با اعتبار داخلی، خارجی از دانشگاه،استانی، بین دانشگاهی و ماده ۱۰۲ قانون برنامه سوم تعداد طرحهای تحقیقاتی انجام شده
۶ سمینار علمی و تخصصی تعداد سمینارهای برگزار شده
۳۸ هسته تحقیقاتی فعال تعداد هسته های تحقیقاتی
۱۰ فرصت مطالعاتی تعداد فرصتهای مطالعاتی
۶۰ سفر علمی به خارج از کشور تعداد سفرهای علمی خارج از کشور اعضاء هیات علمی
۱۵ عنوان کتاب با شمارگان ۴۰۰۰۰ جلد تعداد کتب منتشره توسط مرکز نشر دانشگاه
۱۲۵ عنوان مقاله تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی (ISI)
100000 جلد شامل عناوین فارسی و لاتین تعداد کتب موجود در کتابخانه مرکزی
۲۰۰۰ جلد پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد تعداد پایان نامه های موجود در کتابخانه مرکزی
۳ نشریه (استقلال- نشریه فیزیک- کشاورزی و منابع طبیعی) مجلات علمی منتشر شده توسط دفتر نشریات علمی


ویژگیهای خاص دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان در حقیقت یکی از قطب های علمی کشور است که با حضور چشمگیر در جشنواره های علمی و مسابقات علمی جهان و ارائه مقالات علمی در معتبرترین مجلات علمی دنیا زنده بودن و پویائی را نمایش می دهد.
ارتباط مناسب این دانشگاه با صنعت و مجهز بودن کارگاه های آموزشی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یکی از بارزترین مشخصه های آن است. دانشگاه صنعتی اصفهان مانند یک شهرک دانشگاهی در درون خود تمامی امکانات اولیه برای زندگی را مهیا نموده و نیازهای عمده دانشجویان را مهیا نموده، فعالیت مراکز خدماتی در درون این دانشگاه چشمگیر است. و بخش پژوهشکده برق و کامپیوتر و امکانات ورزشی این دانشگاه خصوصاً استخر سرپوشیده این دانشگاه خیره کننده است که در گالری عکس نمائی از آنها پیداست. مسئولیت روابط عمومی این دانشگاه بدست افرادی کارآمد و تحصیلکرده در رشته روابط عمومی است که در ساماندهی اجزاء مختلف دانشگاه صنعتی اصفهان نقش مهمی را ایفاء می نماید.


خوابگاههای دانشجوئی: دانشگاه تعدادی خوابگاه برای استفاده دانشجویان غیربومی دارد که با توجه به محدود بودن این امکانات، با شرایط زیر و رعایت اولویت در ابتدای هر ترم به دانشجویان واجد شرایط واگذار می گردد.
دانشجویانی می توانند از خوابگاههای دانشجوئی استفاده کنند که از هیچ گونه کمک مؤسسات دیگر و وام مسکن صندوق رفاه استفاده ننمایند، شاغل هم نباشند، به دانشجویان ساکن در شهرستانهای حومه اصفهان و خمینی شهر، شاهین شهر، نجف آباد، اصولاً خوابگاه واگذار نمی گردد. این دسته از دانشجویان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره خوابگاههای حوزه معاونت دانشجوئی مراجعه نمایند. ظرفیت اتاقهای دانشجویان کارشناسی ۴ نفر، کارشناسی ارشد ۳ نفر، دکتری غیربومی ۲ نفر و دکتری بومی ۳ نفر می باشد.

ودیعه مسکن جهت دانشجویان متأهل کارشناسی که ساکن خوابگاه نباشند تا سقف ۰۰۰/۵۰۰/۵ ریال،کارشناسی ارشد و دکتری ۰۰۰/۰۰۰/۱۲ ریال، براساس ضوابط و قوانین صندوق رفاه دانشجویان تعلق خواهد گرفت.


دانشگاه تهران


تاریخچه در میان موسسات و سازمان های وابسته به آموزش عالی کشور دانشگاه تهران از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره مند است . در واقع اگر متغیرهایی چون سابقه و قدمت ، تدریس استادان بنام و بلند مرتبه ، تحصیل دانشجویان ممتاز، کثرت دانشجویان ، استادان و کارکنان ، ارزشمدارک تحصیلی در کشور و خارج از آن ، پیوند و تعامل با دستگاه های اجرایی و موسسات و شرکت های صنعتی ، اداری ، اجرایی و…، داشتن کتابخانه ها و آزمایشگاه ها غنی و مجهز، تعدد رشته ها و دانشکده ها و موسسات پیوسته و وابسته ، واقع شدن در پایتخت و در مرکز شهر و… را از معیارهای تعیین اعتبار و اهمیت یک دانشگاه برشماریم ، بی گمان دانشگاه تهران را باید معتبرترین و مهم ترین دانشگاه های کشور دانست . بی جهت نیست که از این دانشگاه با تعبیر ((دانشگاه مادر)) و ((نماد آموزش عالی )) یاد شده است .

اندیشه ایجاد مرکزی برای آموزش عالی در ایران و به تعبیر دیگر دانشگاه ، نخستین بار با تاسیس دارالفنون در ۱۲۳۰ ه.ش . به همت میرزا تقی خان امیرکبیر عملی گردید. دارالفنون گرچه توسعه نیافت اما تجربه مغتنمی پیش روی کسانی که در آرزوی آشنایی ایرانیان با دانش های جدید و پیشرفت های اروپائیان در صنعت ، اقتصاد، سیاست و… بوده اند، قرار داد. با عطف به این تجربه در ۱۳۰۷ ه.ش پروفسور دکتر محمود حسابی پیشنهاد راه اندازی مرکزی جامع همه یا اغلب دانش ها را با وزیر وقت فرهنگ ، دکتر علی اصغر حکمت ، در میان نهاد.

در بهمن ماه سال ۱۳۱۲ شمسی، جلسه هیات دولت وقت تشکیل و در آن در موضوع آبادی تهران و زیبایی و شکوه ابینه، عمارات و کاخهای زیبای آن سخن به میان آمد. مرحوم فروغی که در آن روز ریاست وزراء را برعهد داشت از یک سو و دیگر وزیران از سوی دیگر زبان به تحسین و تمجید شهر گشودند و برخی از آنان برای جلب رضایت شاه در این مقال، عنان از کف بدادند اما در این میان مرحوم علی اصغر حکمت کفیل وزارت معارف بی آنکه پیشرفتهای پایتخت را نادیده انگارد با لحنی محتاطانه چنین گفت:«البته که در آبادی و عظمت پایتخت شکی نیست » ولی تنها نقص آشکار آن اینست که «انیورسته»ندارد و حیف است که در این شهر نوین از این حیث از دیگر بلاد بزرگ عالم، واپس ماند». این سخنان ارزشمند تاثیر خود را بر جای نهاد و بی درنگ مقبول همگان افتاد از این رو آنان با تخصیص بودجه اولیه ای به میزان ۲۵۰۰۰۰ تومان به وزارت معارف اجازه دادند تا زمین مناسبی برای تاسیس دانشگاه بیابد و ساختمان آن را در اسرع وقت پدید آورد. علی اصغر حکمت بی درنگ دست به کار شد و جستجو برای مکان یابی مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چیره دست فرانسوی که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغاز کرد. آنان پس از جستجوی بسیار در میان ابنیه، باغها و زمینهای فراوان آن روز اطراف تهران باغ جلالیه را برای احداث دانشگاه برگزیدن. در همین حال بر خلاف امروز که یافتن زمین مناسب در شهر تهران برای ایجاد دانشگاهی عظیم تقریباً ناممکن است، در آن روزها زمینهای فراوانی وجود داشت که صاحبان آنها نه تنها در فروش آنها امساکی نداشتند بلکه برای واگذار به چنین مؤسساتی که مسلماً سود کلانی هم بدنبال داشت، سر و دست می شکستند. از همین رو بود که گروهی از مالکین اراضی بهجت آباد با سوء استفاده هایی نظر وزیر مالیه وقت را جلب کرده بودند که زمینهای آنها را برای تاسیس دانشگاه خریداری نماید. در حالیکه به نظر موسیو گدار عرصه آن زمینها تنگ و موقعیت آنها سیل گیر بود و برای تاسیس دانشگاه به هیچ روی مناسب نبود. با این همه مرحوم داور رجحان در جلسه هیات دولت به سختی برخرید اراضی بهجت آباد پای فشرد و نظر بیشتر اعضاء را جلب کرده و سرانجام دولتیان، بهجت آباد را برگزیدند. در همین حال که علی اصغر حکمت دلشکسته و ناامید ناظر ماجرا بود، رضا شاه وارد شد و پس از اطلاع از موضوع با قلدری خاص خود اوضاع را برهم زد و گفت:« باغ جلالیه را برگزینید. بهجت آباد ابداً شایسته نیست عرصه آن کم و اراضی آن سیل گیر است. دولتیان در برابر این سخنان قاطع، زبان در کام کشیدند و احدی دم برنیاورد.

باغ جلالیه در شمال تهران آنروز ما بین قریه امیرآباد و خندق شمالی تهران قرار داشت. این باغ زیبا که پوشیده از درختان کهنسال مثمر و غیرمثمر بود، در حدود ۱۳۰۰.ق در واپسین سالهای حکومت ناصرالدین شاه قاجار به فرمان شاهزاده ای به نام جلال الدوله بنا یافته و در آن روز در مالکیت تاجری ترک به نام حاج رحیم آقای اتحادیه تبریزی بود. به هر حال باغ جلالیه از قرار متری ۵ ریال و جمعاً به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ توامان از این تاجر خریداری شد و موسیو گدار به سرعت مامور تعیین حدود، نرده گذاری، طراحی و اجرای عملیات ساختمانی در آن شد. در همین حال پانزدهم بهمن ماه ۱۳۱۳. ش لوح یادبود تاسیس دانشگاه با حضور مقامات دولتی در محلی که اکنون پلکان جنوبی دانشکده پزشکی است در دل خاک به امانت گذاشته شد.

آغاز عملیات ساختمانی

طراحی پردیس دانشگاه را نیز همان معمار فرانسوی بر عهده گرفت. وی نخست طرح خیابانهای اطراف و داخل دانشگاه را ارائه کرد و پس از تایید در پانزدهم بهمن ۱۳۱۳، عملیات اجرایی با کاشت نهال های درختان سایه گستر و با شکوه چنار در کنار خیابانها آغاز شد اکنون آن نهال های نحیف عمری به درازای دانشگاه یافته و آنان نیز هفتاد ساله شده اند.

تاسیس دانشگاه تهران که با آغاز آشنایی جدی ایرانیان با مغرب زمین مقارن افتاده بود این دانشگاه را به بستر اصلی ارتباط با تمدن مغرب زمین و علوم جدید تبدیل کرد. از آغاز فعالیت های آموزشی دانشگاه تهران ، تاکنون ، همواره افراد شایسته و شخصیت های برجسته و چهره های صاحب نامی در آن به تدریس یا تحصیل پرداخته اند که در اینجا با صرف نظر از اسامی فعالان کنونی در عرصه های سیاست ، اجتماع، علم و هنر، فقط به نام چند تن از درگذشتگان اشاره می شود.

استاد جلال الدین همایی ، عبدالعظیم قریب ، بدیع الزمان فروزانفر، پروفسور محمود حسابی ، استاد علی اکبر دهخدا، دکتر محمد معین ، مهندس مهدی بازرگان ، شهید دکتر مصطفی چمران ، دکتر یدا.. سحابی ، شهید دکتر محمد مفتح ، استاد شهید مرتضی مطهری ، دکتر عبدالحسین زرین کوب ، دکتر کریم ساعی ، دکتر احمد حامی و…

پردیس دانشگاه تهران که از جنوب به خیابان انقلاب ، از شمال به خیابان پورسینا و از شرق و غرب به ترتیب به خیابان های قدس و ۱۶ آذر محدود است در سال ۱۳۱۳ ه.ش در مساحتی به وسعت ۲۱ هکتار تاسیس شد. در این مجموعه ساختمان دانشکده های:

هنرهای زیبا، ادبیات و علوم انسانی، علوم ، فنی ، حقوق و علوم سیاسی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و ساختمان کتابخانه مرکزی – که از مهم ترین کتابخانه های کشور به شمار می آید – و مسجد دانشگاه واقع شده است . سازمان مرکزی دانشگاه ، اداره امور دانشجویی ، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان ، دانشکده محیط زیست ، جغرافیا،و… نیز در خیابان های اطراف دانشگاه قرار دارند. نیز دانشکده های علوم اجتماعی ، علوم تربیتی، کوی دانشگاه ، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامی به ترتیب در امیرآباد شمالی و خیابان مطهری واقع شده اند. هم چنانکه شماری دیگر از دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه تهران در بیرون از تهران در شهرهای قم ، کرج ، پاکدشت ، ساری ، چوکا و نشتارود واقع شده اند.در سال۱۳۷۰ه.ش دانشکده های: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از دانشگاه تهران جدا شدند و دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند.

مرکزیت علمی و آموزشی دانشگاه تهران و گستره و اهمیت آن موجب شده تا اطراف این دانشگاه بویژه خیابانهای انقلاب و۱۶ آذر و خیابان های منشعب از آنها به بازار اصلی خرید و فروش کتاب تبدیل شود، چنانکه می توان گفت که خیابان انقلاب از مهم ترین بازارهای کتاب در سراسر ایران به شمار می رود.

هم اکنون شمار اعضای هیات علمی دانشگاه تهران حدود ۱۵۰۰ و کارکنان اداری آن بالغ بر ۳۵۰۰ تن است . این دانشگاه از طریق آزمون سراسری در ۱۱۱ رشته کارشناسی ، ۱۷۷ رشته کارشناسی ارشد و از طریق آزمون داخلی در ۱۵۶ رشته دکتری دانشجو می پذیرد. ظرفیت آموزشی دانشگاه حدود ۳۲۰۰۰ دانشجو است . همچنین اکنون ۳۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران در حال تحصیل اند.

نشان رسمی دانشگاه تهران، آرمی به قدمت تاریخ ایران

نقشی که امروز به عنوان نشان رسمی دانشگاه تهران انتخاب شده، از نقوش تاریخی کشور است که سابقه ممتدی در آثار صنعتی داشته و مقام شامخی در فرهنگ ایران باستان حائز اهمیت بوده است.

آرم یا بهتر بگوییم نشان دانشگاه تهران که توسط دکتر محسن مقدم، استاد فقید دانشکده هنرهای زیبا طراحی شده است، برداشت وتقلیدی است از نقشی که به صورت گچ بری شده در محوطه های دوران ساسانی، نقش برجسته ها و نقوش مهرهای این دوره دیده شده است و دراین مورد بویژه تقلیدی است از پلاک گچ بری شده مکشوفه از شهر ساسانی تیسفون.

نقوشی که به عنوان نشان از آنها یاد کردیم و به ظاهر به صورت « داغ » احشام در بین طوایف مسکون درایران مورد استفاده بوده است، همانی است که در شکل مغولی « تمغا» بدان آشنائیم و کلاً این اشکال به عنوان نشان مالکیت بود بر هر چیزی که صاحب آن بودند. در دوران ساسانی این نشان ها در نقش برجسته ها، سکه ها و ظروف نقره به عنوان نشان های خانوادگی به کار رفته اند. از آنجا که در ایجاد این نشان ها از حروف خط پهلوی ساسانی نیز استفاده شده طبیعت یک منوگرام را هم گرفته اند.

آرم دانشگاه تهران از نقش گچ بری شده مکشوفه از تیسفون گرفته شده است که نمونه منشاء آن در کاخ ساسانی مشکوفه از دامغان در دست است. هم در این مورد و هم در موارد مشابه آن در مهرهای ساسانی، نشان ها عموماً در میان دو بال تزئینی ( که می تواند بال عقاب باشد ) قرار داده شده اند که کاربرد آن را در دیگر نقوش این دوره و شکل تاج های ساسانی مخصوصاً در اواخر این دوره شاهد هستیم. در شاهنامه فردوسی نیز این گونه تاج ها با عنوان تاج های «دوپر» یاد شده است.

در مورد پلاک به دست آمده از تیسفون، نقش میان بال ها از ترکیب حروف خط این دوره (پهلوی ساسانی) ساخته شده است و عده ای سعی در خواندن و توجیه این نشان ها کرده اند. در مورد تیسفون نقش مورد بحث به صورت « افزوت » (امرود) به معنای فراوانی و افزونی و نیز به صورت «ایلان» (ایران) نیز به صورت «او» برای کلمه اورمزد به معنای اهورا مزدا و یا صرفاً اسم هرمزه و هرمز خوانده شده است. استفاده دو کلمه دانشگاه تهران به شیوه نشان های دوران ساسانی (که از ترکیب حروف تشکیل می شود) در میان بال های تزئینی بر این اساس بوده است. حاشیه تزئینی که از دوایر ریز تشکیل شده نیز دوران هخامنشی به عنوان یک عامل تزئینی مخصوصاً در سکه ها به کار می رفته و در دوران ساسانی نیز در سکه ها، مهرها و گچ بری مورد استفاده داشته است.

بنا به گفته دکتر مظفر بختیار، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، در نشان دانشگاه در زمان ریاست جهانشاه صالح تغییراتی داده شد؛ نشان اصلی، مانند آرم بیشتر دانشگاه های غربی، داخل قابی به شکل سپر رومی قرار گرفت و عنوان «دانشگاه تهران» به خط لاتین و نیز شعار« میاسای ز آموختن یک زمان» برآن اضافه شد. شکل جدید علاوه بر اینکه هیچگونه تناسبی با نقش های اصیل ایرانی نداشت، اهداف و فعالیت های گسترده دانشگاه را در شعار «آموختن» منحصر کرده یود که بار رسالت مهم تربیتی، پرورشی و انسان ساز دانشگاه مغایرت داشت؛ در حدود سال ۱۳۵۰ نیز در شکل اصلی نشان دانشگاه تغییراتی گرافیکی اعمال شد و مدتی هم با آن شکل به کار رفت، ولی به منظور حفظ اصالت نشان قدیم، مجدداً همان نشان به کار برده شده که هنوز هم پا بر جاست.

سردر دانشگاه تهران، سمبل علم و معرفت

بی شک ارزش بین المللی دانشگاه تهران، شهرت جهانی سردر اصلی آن را نیز به ارمغان آورده است. این بنای تاریخی، علاوه بر این که در سطح ملی سمبل تمام نمای علم، دانش، معرفت و نماد زندگی شیرین دانشجویی در زیر سقف مرکز نمادین علمی کشور ( دانشگاه تهران ) است، در خارج از ایران نیز معرف یک دانشگاه نامدار در سطح خاورمیانه است. با یک بررسی گذرا می توان ادعا کرد که از میان معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا، دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است که از طریق یک بنای فرهنگی سمبلیک با مهندسی پیچیده، پیام های ویژه معنوی، علمی و فرهنگی را به مخاطبان خود القا می کند.

برخی بر این عقیده اند که طرح سردر دانشگاه، الهام گرفته از تصویر خیالی دوپرنده ای است که بال هایشان را برای اوج گرفتن و برخاستن از زمین، باز کرده اند. علم و دانش به دو بال تشبیه شده اند که ورود به دانشگاه با آن دو ممکن است و خروج از دانشگاه نیز با تقویت این بال ها موجب صعود افراد بر فراز اجتماع خود و پاسداری از آن می شود.

عده ای دیگر آن را به عنوان کتابی که به صورت باز در مقابل دیدگان گذارده شده باشد می دانند که بیانگر ارزش مطالعه و تحقیق است. اما از تاریخچه و نحوه ساخت این سردر اطلاعات و اسناد کاملی به دست نیامده است.

بنابر قولی در سال های ۴۶-۴۵ به دستور ریاست وقت دانشگاه طرحی در میان دانشجویان و طراحان مختلف به مسابقه گذاشته شد. از میان طرح های رسیده طرح دانشجویی به نام «کوروش فرزامی» (از دانشکده هنرهای زیبا) به عنوان طرح برتر برگزیده شد. کار اجرای طرح، ابتدا به یک شرکت پیمانکار سوئیسی واگذار شد که به دلیل نواقص مربوط به مراحل قالب بندی از ادامه کار توسط این شرکت ممانعت شد و یک شرکت پیمانکاری ایران به نام «شرکت آرمه» اجرای طرح را به عهده گرفته و به اتمام رساند. بنابر آخرین صورت حساب و وضعیت شرکت آرمه هزینه اجرای طرح مبلغ ۲۴ هزار و۵۰۰ تومان بوده است. اگر چه تاریخ ساخت سردر را در سال های ۴۶-۴۵ می دانند، اما تا سال ۱۳۴۸ هیچ سندی در خصوص آن در آرشیو دانشگاه مشاهده نشده است. در نشریه شماره ۲ «هنر معماری» (تیر ، مرداد، شهریور۱۳۴۸) عکس هایی از سردر دانشگاه تهران به چاپ رسیده است در ذیل آن نام طراح و محاسب سردر آورده شده است ( این منبع نیز طراح را که کوروش فرزامی و محاسب آن را سیمون سرکیسیان ذکر کرده است). علاوه بر این در کتابچه راهنمای دانشگاه تهران (۱۳۵۱) نیز عکس سردر چاپ شده است.


سامانه کتابخانه دانشگاه

در سال ۱۹۷۱ ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با طراحی عبدالعزیز فرمانفرمایان گشوده شد که امروزه حاوی ۷۰۰٬۰۰۰ جلد کتاب و ۱۸۰۰ نشریه از سراسر جهان میباشد. هر دانشکده و اکثر گروه‌ها نیز کتابخانهٔ تخصصی خود را دارند.

جایگاه توسعه و پژوهش

دانشگاه تهران تا کنون تنها دانشگاه ایرانی است که توانسته‌است در رده بندی جهانی منتشره THES تایمز لندن قرار گیرد. دانشگاه تهران در این رده بندی در رتبه ۵۳۹ جهانی قرار دارد.

در تعداد مقالات منتشره در سالهای اخیر نیز دانشگاه تهران در مقام نخست کشوری قرار داشته‌است.

در رده بندی webometrics دانشگاه تهران در مکان ۱۳۷۳ جهانی قرار دارد (دوم در خاورمیانه).

و در حوزه فناوری نیز، در جام روبوکاپ این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ عنوان قهرمانی جهان را کسب نمود، در حالی که در ۸ رشته عنوان «قطب علمی کشور» را داراست.

پردیس ها

* پردیس مرکزی دانشگاه تهران
* پردیس دانشکده‌های فنی
* پردیس کشاورزی و منابع طبیعی
* پردیس ابوریحان
* پردیس هنرهای زیبا
* پردیس بین المللی کیش
* پردیس قم
* پردیس علوم
* پردیس کاسپین دانشکده فنی دانشگاه تهران


دانشکده‌ها

* دانشکده اقتصاد
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی
* دانشکده حقوق و علوم سیاسی
* دانشکده مدیریت
* دانشکده کارآفرینی
* دانشکده زبانهای خارجی
* دانشکده تربیت بدنی
* دانشکده محیط زیست ( واقع در کرج)
* دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
* دانشکده الهیات و معارف اسلامی
* دانشکده جغرافیا
* دانشکده علوم اجتماعی
* دانشکده دامپزشکی


امکانات ورزشی

اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران یکی از ادارات حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهران است که برنامه ریزی ، جهت دهی و توسعه ورزش دانشجویان دانشگاه تهران را عهده دار می باشد.
این وظیفه هر چند معنای عامی دارد ، اما می توان به صورت تفصیلی فعالیت های این اداره را چنین برشمرد :
۱- فراهم آوردن امکان ورزش دانشجویان در اوقات فراغت
۲-امکان شرکت در کلاس های آموزشی رشته های مختلف
۳- تشکیل تیم های ورزشی رشته های مختلف و اعزام به مسابقات
۴- تشکیل و تجهیز تیم های ورزشی
۵- رسیدگی به امور فضاهای ورزشی در اختیار اداره
۶- برنامه ریزی فعالیت های ورزشی اداره کل
۷- برپایی کلاس های مربیگری ، داوری و کارگاه های ورزشی در رشته های مختلف



تاریخچه در میان موسسات و سازمان های وابسته به آموزش عالی کشور دانشگاه تهران از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره مند است . در واقع اگر متغیرهایی چون سابقه و قدمت ، تدریس استادان بنام و بلند مرتبه ، تحصیل دانشجویان ممتاز، کثرت دانشجویان ، استادان و کارکنان ، ارزشمدارک تحصیلی در کشور و خارج از آن ، پیوند و تعامل با دستگاه های اجرایی و موسسات و شرکت های صنعتی ، اداری ، اجرایی و…، داشتن کتابخانه ها و آزمایشگاه ها غنی و مجهز، تعدد رشته ها و دانشکده ها و موسسات پیوسته و وابسته ، واقع شدن در پایتخت و در مرکز شهر و… را از معیارهای تعیین اعتبار و اهمیت یک دانشگاه برشماریم ، بی گمان دانشگاه تهران را باید معتبرترین و مهم ترین دانشگاه های کشور دانست . بی جهت نیست که از این دانشگاه با تعبیر ((دانشگاه مادر)) و ((نماد آموزش عالی )) یاد شده است .
مجموعه خوابگاه های دانشگاه تهران که با مدیریت اداره کل خوابگاه های دانشگاه تهران اداره می شود ، عبارتند از :

۱- پردیس مرکزی کوی دانشگاه:خیابان کارگر شمالی
۲- خوابگاه فاطمیه تهران:انتهای خیابان کارگر شمالی
۳- خوابگاه پسرانه شهید چمران: بالاتر از انرژی اتمی
۴- خوابگاه پسرانه ۱۲ فروردین:خیابان ۱۲ فروردین
۵- خوابگاه دخترانه ۱۶ آذر:خیابان ۱۶ آذر ، نبش خیابان نصرت
۶- خوابگاه دخترانه وصال :خیابان وصال
۷- خوابگاه دخترانه قدس:خیابان قدس
۸- خوابگاه دخترانه ۱۳ آبان:تقاطع خیابان های وصال و طالقانی
۹- خوابگاه دخترانه کیانوری (موقوفه جدیدالتاسیس):انتهای خیابان کارگز شمالی
۱۰- خوابگاه متاهلین ۱۶ آذر:خیابان ۱۶ آذر
۱۱- خوابگاه متاهلین فرهنگ :خیابان شانزدهم امیرآباد
۱۲- خوابگاه متاهلین جلال آل احمد:قزل قلعه
۱۳- خوابگاه متاهلین سعادت آباد (جدید التاسیس):۲۴ متری سعادت آباد ، سرو شرقی

امکانات فرهنگی ، ورزشی مجموعه خوابگاه ها :

o سالن شهید نوروزی
o سینما کوی
o تالار اندیشه
o تالار الغدیر
o تالار جوان
o مرکز فرهنگی هنری کوثر
o مجموعه ورزشی امام علی علیه‌السلام
o مرکز رایانه کوی و فاطمیه و سایر خوابگاه ها (شامل ۱۰ سایت)
o ایستگاه تندرستی (۲ ایستگاه جدید التاسیس)
o خانه فرهنگ و هنر کوی (جدید التاسیس) ، شامل سالن ها و کلاس های متنوع ، متعدد و مجهز
o مجموعه پارک کاجستان (جدید التاسیس)
o زمین های روباز ورزشی
o سالن ورزشی خواهران
 o کتابخانه و سالن های مطالعه



نظرات 7 + ارسال نظر
www.iramit.net/irabest سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:47 ب.ظ http://www.iramit.net/irabest

جشنواره انتخاب وبلاگ برتر

http://www.iramit.net/irabest

جای شما در بین سایتها و وبلاگهای برتر خالیست

ثنا خانم دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام لطفا اسامی دانشگاههایی رو که ارشد محیط زیست دارند رو با آخرین رتبه قبولی برام میل کنید ممنون باتشکر

دوست عزیز شما اگه به همین پست و پست ظرفیت پذیرش در سال 92 توجه کنید می بینید چه دانشگاهایی ارشد محیط زیست رو دارند و نیاز به میل نیست.
شب بخیر!

سحر شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:03 ق.ظ

با سلام
میخواستم اخرین رتبه قبولی در دانشکده محیط زیست کرج رو بدونم،البته دوره روزانه
با تشکر خیلی زیاااااااااد

سحر شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:25 ق.ظ

عالی بود
سپاس

مرسی و ممنون از نظرتون

sana 69 یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:06 ب.ظ

با سلام میشه اخرین رتبه قبولی کنکور ارشد محیط زیست دانشکده محیط زیست کرج رو در دوره روزانه بهم بگید خیلیییی لطف می کنید

اطلاع ندارم

مهران عبدولی سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 05:38 ب.ظ

لطفآ بگید دانشگاه تهران و بهشتی برا رشته محیط زیست خوابگاه میدن؟

بله

فاطمه پنج‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:20 ق.ظ http://fatemezat358@gmail.com

سلام دوست عزیزمیخواستم بپرسم کرمان ارشد رشته محیط زیست داره یانه?نزدیکترین دانشگاه به کرمان برای این رشته چیه?ممنون اگ جواب بدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد