کارشناسی ارشد محیط زیست

آزمون کارشناسی ارشد محیط زیست

کارشناسی ارشد محیط زیست

آزمون کارشناسی ارشد محیط زیست

صحبت های رتبه نخست آزمون دکتری سراسری در رشته محیط زیست


خانم مریم سعیدصبائی ورودی ۱۳۷۸ رشته مهندسی منابع طبیعی – محیط زیست دانشگاه منابع طبیعی گرگان و ورودی ۱۳۸۳ منابع طبیعی – محیط زیست دانشگاه تهران می باشند . رتبه ۱۲ آزمون کارشناسی ارشد و رتبه نخست محیط زیست ارزیابی محیط زیست آزمون دکتری ۱۳۹۱ .


سوال: شما تا سال ۱۳۸۶ در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده اید , بعد از آن به چه فعالیتی پرداخته اید؟

جواب : بعد از فراغت از تحصیل در شرکتی با زمینه کاری مشاوره منابع طبیعی مشغول به کار شدم که تجربیات خوبی برایم در پی داشت و در کنار آن در طرح هایی که دانشگاه تهران مسئولیت اجرای آنها را بر عهده گرفته بود همکاری می کردم و ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کرده بودم.


سوال : این کارها به نوعی بود که به تدوین مقاله و تقویت رزومه پژوهشی شما کمک کند؟

جواب : خیر. من دو مقاله علمی پژوهشی ، یک مقاله ISI و سه مقاله همایشی دارم که همگی مربوط به پایان نامه ام هستند. البته امکان تدوین مقاله از کارهایی که انجام می دادم بود ولی من این موضوع را پیگیری نکردم.


سوال : از چه زمانی مطالعه برای آزمون دکتری را آغاز کردید؟

جواب : از همان زمان که گرایش بندی ها مشخص شد و منابع اعلام گردید شروع کردم.


سوال : چه منابعی را مطالعه می کردید؟

جواب : خوشبختانه یا متأسفانه با توجه به زمان زیادی که از فراغت از تحصیل من گذشته بود دسترسی به جزوات درسی برایم مقدور نبود و سعی کردم برای مطالعه از کتابها استفاده کنم. برخی از کتابها که شهرت زیادی داشتند و به عنوان منبع مقبولیت عمومی دارند. بقیه را هم با توجه به شناخت خودم و صحبت هایی که با استاد راهنمایم داشتم انتخاب کردم. کار دیگری که برای دست یافتن به منابع انجام دادم بررسی مقاله های مربوط به موضوعات مختلف به خصوص در زمینه ارزیابی اثرات توسعه بود که سعی کردم کتابهایی را که در بیشتر آنها برای تدوین مبانی نظری استفاده شده بود تهیه و مطالعه کنم یا حتی خود مقالات را به عنوان منابع مطالعه در نظر بگیرم. در کل کتاب هائی که مطالعه کردم شامل موارد زیر است که البته نمی توانم بگویم که سوالات آزمون از تمامی آنها بوده ولی مطالعه آنها را بسیار خوب می دانم.


شالوده آمایش سرزمین (دکتر مخدوم)، ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست …(دکتر مخدوم و دکتر درویش صفت)، بوم شناسی بوم سازگان ها (دکتر ماهینی)، ارزیابی اثرات توسعه با منطق فازی (دکتر ماهینی)، سامانه اطلاعات جغرافیائی و تحلیل تصمیم چند معیاره (ترجمه دکتر پرهیزکار و دکتر گیلانده)، ارزیابی اراضی…(دکتر ایوبی و دکتر جلالیان)، ارزیابی اثرات توسعه (دکتر منوری)، به اضافه مقالات مختلف راجع به ارزیابی اثرات توسعه


سوال : چقدر از زمان خود را به مطالعه برای کنکور اختصاص داده بودید؟

جواب : خوب به این صورت نبود که بتوانم بگویم روزانه تعداد ساعت مشخصی را به مطالعه اختصاص داده بودم؛ اما با توجه به اینکه در طی این مدت پروژه خاصی قبول نکرده بودم تقریبا تمام اوقات آزادم را صرف مطالعه برای کنکور کردم.


سوال : در روزهای نزدیک آزمون مطالعه تان فشرده تر شد؟

جواب : شاید برای افرادی که سر کار می رفتند یا هنوز واحد درسی داشتند تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای مطالعه بود اما به نظر من برای کسانی که بیشتر وقت خود را منزل بودند اتفاقا تعطیلات نوروز و برنامه هایی که خانواده ها در طی این مدت دارند باعث دور شدن از مطالعه می شد و برای من هم اینطور بود.


سوال : برای زبان مطالعه جداگانه ای داشتید؟

من کتاب ۵۰۴ و لغات ضروری بارونز را از زمان کنکور کارشناسی ارشد خوانده بودم آنها را دوره کردم. البته من تقریبا هر سال در آزمون های زبان عمومی دکتری دانشگاه تهران شرکت می کردم و قبول می شدم (رشته محیط زیست در زمان فراغت از تحصیل من در ایران در دانشگاه های دولتی مقطع دکتری نداشت و من تنها در دو سال اخیر در آزمون دکتری تخصصی شرکت کردم). مجموعه لغاتی که در انتهای کتاب تافل دکتری پردازش وجود دارد را هم خواندم. در کل مدیریت زمان و همچنین تصمیم به خواندن همه تست ها در زمان آزمون و انجام آن را در نتایج زبان بسیار موثر می دانم. معتقدم  سطح زبان بسیاری از داوطلبان نزدیک به هم است و این مدیریت زمان و داشتن آرامش در زمان آزمون است که به میزان زیادی نتایج زبان را تغییر می دهد.

سوال : برای استعداد تحصیلی چطور؟

جواب : خیر. البته همانطور که گفتم من سال گذشته هم در آزمون دکتری شرکت کرده بودم و رتبه آزمون کتبی ام ۲۷ شد که دعوت به مصاحبه نشدم. آزمون قبلی تجربه خوبی برایم شد تا زمان بندی بهتری در جلسه آزمون داشته باشم. سال گذشته درصد زبان من ۵۰ شد که به نسبت آسان تر بودن زبان آزمون دکتری ۹۰ درصد خوبی نبود و دلیل آن هم کمبود وقت برای ۳۶ سوال آخر بود. احساسم این است که در آن جلسه خیلی جدی با سوالات عمومی برخورد نکرده بودم. به بچه های امسال توصیه می کنم اگر باز هم سوالات زبان و استعداد زیاد بود خسته نشوند و تا آخرین سوال را با دقت، سرعت و جدیت بخوانند و پاسخ دهند تا درصد شان دست کم به متوسط آزمون نزدیک شود.


سوال : انتخاب هایتان برای مصاحبه چطور بود؟

جواب : در رشته ما تنها سه انتخاب وجود داشت ؛ تهران یک نفر ، گرگان دو نفر و ملایر هم دو نفر.


سوال : صرف نظر از رشته خودتان و به نمایندگی از کسانی که در رشته هایی با ظرفیت های بسیار محدود شرکت می کنند چه احساسی از انتخاب خود داشتید؟ استرس بودن در بین ۵ نفر شدیدتر از استرس بودن در بین ۱۰۰ نفر نیست؟

جواب : به نظر من درس خواندن برای آزمون های تحصیلات تکمیلی ایران شجاعت زیادی می خواهد. حتی برای آزمون کارشناسی ارشد هم درصد قبولی در بعضی از رشته ها کم است و برای آزمون دکتری هم که این میزان خیلی کمتر است.

تنها چیزی که در رشته هایی مانند رشته من امیدبخش و آرام کننده است تعداد کم دانشجویان رشته است . منظورم این است که گرچه راه دشواری پیش روی داوطلب است اما در صورت قبولی افراد بسیار محدودی در جامعه هستند که شرایطی مانند او را داشته باشند و این امکان بهتری برای استفاده از فرصت ها در آینده در اختیار فرد قرار می دهد.


سوال : برای مصاحبه ها هم مطالعه ای داشتید؟

-          مطالعه که خیر؛ اما تمرین هایی داشتم. مثلا رزومه ام را به زبان انگلیسی تکرار می کردم و گاهی سعی می کردم جلسه مصاحبه را برای خودم بازسازی کنم. این موارد تا قبل از مصاحبه دانشگاه تهران به عنوان اولین جلسه مصاحبه ام بود. بعد از آن هر مصاحبه تجربه ای بود برای مصاحبه بعدی.


سوال : مصاحبه تهران چطور بود؟

جواب : خوب بود. هم مصاحبه دانشگاه تهران و هم مصاحبه منابع طبیعی گرگان خوب بود و من به قبولی در هر دو امیدوار بودم. در هر دو دانشگاه سوالات بیشتر راجع به پایان نامه بود و سوالات علمی هم در ارتباط با پایان نامه مطرح شد. بحث دیگر هم این بود که آیا برای موضوع پایان نامه خود تصمیمی گرفته ایم که قبلا به این موضوع فکر کرده بودم و در مورد آن هم صحبت کردیم. در دانشگاه تهران در جریان مصاحبه چند سوال به زبان انگلیسی مطرح شد که بیشتر به صورت مکالمه عمومی بود. از مصاحبه ملایر زیاد راضی نبودم. شاید دلیل آن حس نامناسبی بود که بعد از ورود به این دانشگاه پیدا کردم. البته این موضوع سلیقه ای است و شاید ربطی به خود دانشگاه نداشته باشد.


سوال : استاد خودتان هم در جلسه مصاحبه دانشگاه تهران حضور داشت؟

جواب : بله بودند. البته از من سوالی نپرسیدند. بعد از جلسه، هم خودم و هم ایشان از نتیجه مصاحبه ام راضی بودیم اما خوب نتیجه نهایی خوب نشد. به نظرم باید نمره مصاحبه به صورت تفکیکی ارائه شود تا هم جای اعتراض داشته باشد و هم بتوان از نمرات داده شده استفاده کرد. شاید برای قبول شدگان خیلی مهم نباشد اما وقتی قبول نمی شوید دست کم می دانید که برای سال آینده چه کاری باید انجام دهید. باید رزومه خود را تقویت کنید؟  روی مکالمه زبان خود کار کنید؟ و یا معلومات عملی تان را بالا ببرید. البته الان از اینکه گرگان قبول شده ام خیلی خوشحالم چرا که هم اساتید و هم دانشجویان را در این دانشگاه بسیار پویا و فعال می بینم. این پویائی و به روز بودن را کاملا در کلاسهای درسی که در حال حاضر می گذرانم احساس می کنم. امیدورام من هم به خوبی با این پویائی همراه باشم.


 امیدواریم در همه مراحل زندگی موفق و پیروز باشید.

جواب :من هم سپاسگزارم و برای همه کسانی که برای تحقق آرزوها و اهدافشان تلاش می کنند آرزوی موفقیت دارم.